Πώς μπορούμε να αποφύγουμε τις επιπτώσεις της καθιστικής ζωής στις αρθρώσεις

καθιστικη ζωη

Η καθιστική ζωή εγκυμονεί πολλούς κινδύνους για την υγεία. Τόσους που πολλοί ειδικοί χαρακτηρίζουν το κάθισμα ως το νέο… κάπνισμα! Η καθιστική ζωή θεωρείται σημαντικός παράγοντας κινδύνου για καρδιαγγειακές παθήσεις, για χρόνια νοσήματα, όπως ο διαβήτης και η παχυσαρκία, και πλήθος ορθοπαιδικών προβλημάτων.

Καθιστική Ζωή και Αρθρώσεις

Ιδιαίτερα σημαντικές θεωρούνται οι επιπτώσεις του καθιστικού τρόπου ζωής στις αρθρώσεις. Αν καθόμαστε πολλές ώρες στο γραφείο ή μπροστά σε έναν υπολογιστή κι αν συνηθίζουμε να « βουλιάζουμε» στον καναπέ, με την πάροδο του χρόνου δημιουργούνται μια σειρά από προβλήματα που προκαλούν ζημιά στις αρθρώσεις μας.

Η καθιστική ζωή οδηγεί σε χαλάρωση κι εξασθένηση των μυών στους μηρούς, τους γλουτούς και τους γοφούς. Οι μύες αυτοί παίζουν σημαντικό ρόλο στη σταθεροποίηση του σώματος στο περπάτημα και σε άλλες δραστηριότητες.

Ως συνέπεια, όταν ατροφούν αυτοί οι μύες αυξάνονται σημαντικά οι πιθανότητες μιας πτώσης ή τραυματισμού των αρθρώσεων στο ισχίο και το γόνατο λόγω κάποιας δραστηριότητας.

Εργασιακό Περιβάλλον

Ο καθιστικός τρόπος ζωής, ιδιαίτερα αν σχετίζεται με το εργασιακό περιβάλλον, μπορεί, επίσης, να προκαλέσει προβλήματα στη σπονδυλική στήλη. Το πρόβλημα εντείνεται αν βρίσκεστε σταθερά σε κακή στάση σώματος ή δε χρησιμοποιείτε εργονομικά σχεδιασμένη καρέκλα. Το κάθισμα συνδέεται με τη συμπίεση των δίσκων της σπονδυλικής στήλης και τον πρόωρο εκφυλισμό τους.

Τέλος, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση των ασθενών με προβλήματα στις αρθρώσεις των ώμων, κυρίως λόγω κακής στάσης του σώματος. Σημαντικό ρόλο σε αυτό εκτιμάται ότι παίζει η αυξανόμενη χρήση υπολογιστών και φορητών συσκευών, όπως laptop, smart phones και tablet.

Συχνά, οι πόνοι στις αρθρώσεις οφείλονται απλά σε κακή στάση του σώματος ή τη γενικότερα κακή κατάσταση υγείας του ασθενούς. Άλλες φορές οφείλονται σε εκφυλιστικές αλλαγές στην άρθρωση που έχουν προκληθεί από την καθιστική ζωή και μπορεί να προκαλέσουν μια σειρά θεμάτων, όπως η παραμορφώσεις στα οστά, οι βλάβες στους χόνδρων και  ρήξεις στους τένοντες.

Τρόποι Αποφυγής

Τα προβλήματα αυτά στις αρθρώσεις μπορούν να αποφευχθούν. Απαραίτητες προϋποθέσεις είναι η τήρηση μιας θρεπτικής και υγιεινής διατροφής, η τακτική άσκηση δίχως μεγάλη επιβάρυνση των αρθρώσεων, η διατήρηση καλής στάσης στο κάθισμα και η όσο το δυνατόν ελαχιστοποίηση του καθιστικού τρόπου ζωής.

Θα πρέπει, ωστόσο, αν σημειωθεί ότι τα προβλήματα στις αρθρώσεις μπορεί να επιδεινωθούν αν δεν αντιμετωπιστούν σωστά – και γρήγορα – γι ‘αυτό, μην παραβλέπετε τυχόν ενοχλητικά συμπτώματα και μην περιμένετε μέχρι του σημείου να έχετε συνεχή πόνο ή να μην μπορείτε πλέον να μετακινηθείτε σωστά πριν ζητήσετε βοήθεια.

Συμβουλευτείτε άμεσα τον ορθοπαιδικό σας και ελέγξετε τα συμπτώματά σας. Σε πολλές περιπτώσεις, μια απλή προσαρμογή στο χώρο εργασίας ή μερικές ασκήσεις μπορεί να θεραπεύσουν το πρόβλημα. Ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες απαιτείται θεραπεία και μάλιστα χειρουργική για να διορθωθεί το πρόβλημα σε κάποια άρθρωση. Γι’ αυτό, όσο πιο έγκαιρα απευθυνθείτε στον ορθοπαιδικό σας, τόσο το καλύτερο για εσάς και την υγεία σας.