Πτώσεις και τραυματισμοί στο σπίτι | Β. Σακελλαρίου

Πτώσεις και τραυματισμοί στο σπίτι

Πτώσεις & Τραυματισμοί Στο Σπίτι

Η περίοδος της επιστροφής στην πόλη ανέκαθεν δημιουργούσε ένα πρόσθετο άγχος για όλους. Η εργασία, η επιστροφή στην ρουτίνα της καθημερινότητας και τις υποχρεώσεις οικογενειακές ή μη είναι λίγο πολύ ζητήματα που μας αφορούν όλους.

Συχνά η ίδια περίοδος αποτελεί έναν επιπλέον λόγο «άγχους» . Μια οικογενειακή μετακόμιση ή αλλαγή έδρας του παιδιού λόγω εγγραφής σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή, είναι ένα θέμα που συχνά συζητείται.

Εύλογο εικάζει το ερώτημά σας: Τι σχέση έχουν όλα τα παραπάνω με την ορθοπεδική και γιατί αναφέρονται σε αυτό το άρθρο;

Ακούγεται ίσως απίθανο αλλά αποτελεί δυστυχώς μια ζοφερή πραγματικότητα τόσο εντός Ελλάδας όσο και πανευρωπαϊκά.  Κι όμως το σπίτι είναι στατιστικά ο χώρος στον οποίο συμβαίνουν τα περισσότερα ατυχήματα λόγω πτώσης. Την μερίδα του λέοντος σε πανευρωπαϊκό επίπεδο έχουν τα κατάγματα ισχίου ιδιαίτερα δε σε ηλικίες άνω των 65. Στατιστικά πάντα το 72% των ατυχημάτων αυτών αφορά γυναίκες.

Οι αιτίες πρόκλησης ενός τέτοιου ατυχήματος μπορεί να ακούγονται παιδαριώδεις αλλά δεν είναι:
– Σκάλες (είτε φορητές είτε μη)
– Ακατάλληλα υποδήματα ή/ και φθαρμένες σόλες
– Καλώδια
– Μικροέπιπλα
– Χαμηλός φωτισμός ή πτώση της τάσης του ρεύματος
– Γλίστρημα στο μπανιέρα ή/και κακή πρόσφυση του πέλματος κατά την έξοδο από την μπανίερα
– Απρόσεκτη τοποθέτηση χαλιών
– Σφουγγαρισμένο πάτωμα

Προφανώς υπάρχουν και άλλες αιτίες παράπλευρες που προκαλούν πτώσεις σε συνδυασμό παραγόντων: Η χαμηλή πίεση, ή/ και η πτώση της ορθοστατικής, προβλήματα στην όραση, ίλιγγος ο οποίος είναι ένα συχνό πρόβλημα πολλαπλής προέλευσης, είναι μόνο μερικά από αυτά. Το αποτέλεσμα είναι το ίδιο και συγκεντρωτικά ενσωματώνεται στο μεγάλο ποσοστό πτώσεων εντός σπιτιού, όπως προαναφέραμε.

Οι συμβουλές για θέματα οικιακής ασφάλειας είναι προφανώς πολλές. Εάν σταθούμε ωστόσο στο καθαρά ιατρικό/ ορθοπεδικό σκέλος είναι απλά οι εξής:

1. Παρακολουθούμε τα επίπεδα οστεοπόρωσης (μια και στατιστικά αφορά περισσότερο γυναίκες – οφείλουμε μετά την εμμηνόπαυση να έχουμε τακτικό έλεγχο οστικής μάζας).

2. Ακολουθούμε μια ισορροπημένη διατροφή ούτως ώστε να μην επιβαρύνουμε με την πάροδο των ετών το σώμα μας με περιττά κιλά ενώ ταυτόχρονα,
Κάνουμε τακτικά ασκήσεις ενδυνάμωσης των μεγάλων μυϊκών ομάδων γιατί όπως έχουμε πολλάκις αναφέρει, ένα ενδυναμωμένο μυϊκό σύστημα υποστηρίζει το σκελετικό.

3. Τέλος και πιο σημαντική ίσως συμβουλή είναι να μάθουμε με την πάροδο των ετών να «ακούμε» το σώμα μας. Τόσο από πλευράς αντοχών, αλλά και από πλευράς ενδεχόμενων μικροτραυματισμών και παθήσεων (πχ αρθρίτιδα) που δεν δίνουμε σημασία με αποτέλεσμα βραχυπρόθεσμα να συντείνουν σε αιτία πτώσης.

Επισκεπτόμαστε λοιπόν τον ορθοπεδικό μας τόσο για τον έλεγχο των προαναφερθέντων αλλά και στην περίπτωση – που απευχόμαστε- επέλθει η πτώση, για να συζητήσουμε μαζί του τον μέθοδο με την οποία θα υπάρξει άμεση αποκατάσταση με τις λιγότερες επιπλοκές.