Όλες οι κατηγορίες άρθρων:

Οστεοπόρωση: Προστασία στο… πιάτο

Η οστεοπόρωση είναι μια από τις πιο ύπουλες παθήσεις με άκρως επικίνδυνες επιπλοκές, όπως τα κατάγματα ισχίου, που χρήζουν άμεσης χειρουργικής αντιμετώπισης, προκειμένου να μην αποβούν μοιραίες.

Η εξέλιξη σύγχρονων, μη επεμβατικών χειρουργικών τεχνικών αποτελεί αναμφίβολα ένα σημαντικό μαξιλάρι προστασίας μετά την εκδήλωση της νόσου, ωστόσο, το μεγαλύτερο όπλο κατά της οστεοπόρωσης παραμένει η πρόληψη μέσα από την τήρηση μιας υγιούς διατροφής.

Με βάση τα στοιχεία των ειδικών, μια στις τρεις γυναίκες άνω των 50 ετών αναμένεται να υποστεί οστεοπορωτικό κάταγμα κάποια στιγμή στη ζωή της. Στους άνδρες, η αντίστοιχη αναλογία είναι ένας στους πέντε.

Οι πιθανότητες να υποστεί κανείς οστεοπορωτικό κάταγμα μειώνονται αρκετά, έως 30% στις μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, εφόσον ακολουθείται μια ισορροπημένη διατροφή, με τροφές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά που συμβάλλουν στην υγεία των οστών.

Η λήψη επαρκούς ποσότητας ασβεστίου και βιταμίνης D είναι απαραίτητη για την αποφυγή της οστεοπόρωσης. Σύμφωνα με τις τελευταίες επιστημονικές έρευνες, οι θρεπτικές ουσίες που προσφέρουν προστασία κατά της οστεοπόρωσης βρίσκονται κυρίως σε γαλακτοκομικά προϊόντα, ψάρια, φρούτα και λαχανικά, δηλαδή τροφές που αποτελούν την βάση της μεσογειακής διατροφής.

Τουναντίον, υπάρχουν τροφές που εμποδίζουν την απορρόφηση του πολύτιμου για τα οστά ασβεστίου και επιταχύνουν τη διαδικασία της οστεοπόρωσης.

Οικονομία στο αλάτι

Μια από πλέον ακατάλληλες τροφές είναι το αλάτι. Πρόσφατες έρευνες έδειξαν οι μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες κάνουν διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε άλατα χάνουν περισσότερη οστική μάζα σε σύγκριση με άλλες γυναίκες της ίδιας ηλικίας.

Η υπερβολική λήψη άλατος συνδέεται με τη συχνή κατανάλωση τροφών, όπως:

  • Μεταποιημένα κρέατα, όπως γαλοπούλα και ζαμπόν,
  • Φαγητό τύπου fast food, όπως πίτσα, σουβλάκια, , κ.λπ.,
  • Μεταποιημένα τρόφιμα, όπως κατεψυγμένα γεύματα,
  • Κονσερβοποιημένα τρόφιμα, όπως σούπες, λαχανικά και χυμοί λαχανικών,
  • Προϊόντα φούρνου, συμπεριλαμβανομένων των άρτων και των δημητριακών,

Όχι στα αναψυκτικά, με μέτρο το αλκοόλ

Πολλά αναψυκτικά και ορισμένα άλλα ανθρακούχα ποτά περιέχουν φωσφορικό οξύ, το οποίο αυξάνει την έκκριση ασβεστίου στα ούρα, προάγοντας έτσι την απώλεια ασβεστίου από τον οργανισμό.

Επίσης, επιστημονικές έρευνες έχουν συνδέσει την κατανάλωση αλκοόλ με οστική απώλεια. Γι’ αυτό συστήνεται ο περιορισμός της κατανάλωσης αλκοόλ σε όχι περισσότερο από 2 – 3 ποτά την ημέρα.

 

Το τίμημα της καφεΐνης

Η καφεΐνη απομακρύνει το ασβέστιο από τα οστά. Οι ειδικοί έχουν προσδιορίσει ότι χάνουμε περίπου 6 χιλιοστόγραμμα ασβεστίου για κάθε 100 χιλιοστόγραμμα καφεΐνης που καταναλώνουμε. Η επίπτωση της καφεΐνης είναι μικρότερη από εκείνη του αλατιού, όμως, μπορεί να αποτελέσει ιδιαίτερο πρόβλημα σε οργανισμούς που δεν προσλαμβάνουν αρκετό ασβέστιο σε καθημερινή βάση.

 

Η απαραίτητη πρωτεΐνη

Η ιδέα ότι η πρωτεΐνη, ιδιαίτερα η ζωική, είναι προβληματική για τα οστά αποτελεί μύθο. Η αποκατάσταση των οστών απαιτεί μια σταθερή ροή από αμινοξέα, τα δομικά στοιχεία των πρωτεϊνών του σώματος.

Γι’ αυτό και η λήψη επαρκούς ποσότητας πρωτεΐνης στη βάση μιας ισορροπημένης διατροφής, όπως η μεσογειακή, είναι εξίσου σημαντική με τη λήψη επαρκούς ασβεστίου και βιταμίνης D.