E-bike | Β. Σακελλαρίου

E-bike

Την περίοδο της πανδημίας – είναι πλέον αποδεδειγμένο και στατιστικά- και ιδιαίτερα κατά την περίοδο του σκληρού lockdown οι άνθρωποι απέφευγαν συστηματικά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (όσοι έπρεπε να μεταβούν στις εργασίες τους ακόμη, τουλάχιστον).

Σε πολλούς δήμους στην χώρα που έχει αναπτυχθεί επαρκές και ασφαλές δίκτυο, ξεπρόβαλλαν σταδιακά τα ποδήλατα ή τα πατίνια.

Η ταυτόχρονη συζήτηση για ηλεκτρικά μέσα και η σίγουρα πιο οικονομική εναλλακτική σε σχέση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αποτέλεσαν για πολλούς συνανθρώπους μας την πρόκληση να αποκτήσουν ηλεκτρικό ποδήλατο ή «e bike» – ένα φιλικό στο περιβάλλον μέσο χωρίς εκπομπές που είναι και πολύ πιο γρήγορο από ένα κανονικό ποδήλατο. Η Google ανέφερε αύξηση στις αναζητήσεις για το «καλύτερο ηλεκτρικό ποδήλατο» που ξεκίνησε στις 22 Μαρτίου, δύο εβδομάδες σχεδόν αφότου ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) κήρυξε τον νέο κορονοϊό ως πανδημία.

Αλλά αναπόφευκτα τα ηλεκτρικά ποδήλατα συνοδεύονται και από ορισμένες ανησυχίες τις οποίες μπορεί να επιβεβαιώσει ο Simon Cowell. Ο διάσημος κριτής του America’s Got Talent έσπασε την πλάτη του σε ένα ατύχημα με ηλεκτρονικό ποδήλατο. Το ABC News ανέφερε ότι δοκίμαζε το νέο του ηλεκτρονικό ποδήλατο μπροστά στο σπίτι του όταν συνέβη το ατύχημα.

Λίγες ημέρες αργότερα, ο Cowell έγραψε στο Twitter «ένα τεράστιο ευχαριστώ» σε όλες τις νοσοκόμες και τους γιατρούς που τον φρόντισαν και έδωσε μερικές συμβουλές σε όποιον αγοράζει ένα ηλεκτρικό ποδήλατο: «διαβάστε το εγχειρίδιο πριν το οδηγήσετε για πρώτη φορά .»

Πόσο επικίνδυνα είναι τα e bikes για τραυματισμούς εν τέλει;

Επειδή τα ηλεκτρικά ποδήλατα έχουν κινητήρα, είναι συχνά πιο ισχυρά από ένα κανονικό ποδήλατο, και εκεί έρχεται ο κίνδυνος. Μια πρόσφατη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο British Medical Journal τον Νοέμβριο του 2019, ανέλυσε δεδομένα νοσοκομείων από το 2000 έως το 2017 από τις Ηνωμένες Πολιτείες (Το Εθνικό Ηλεκτρονικό Σύστημα Επιτήρησης Τραυματισμών της Επιτροπής Ασφάλειας Καταναλωτικών Προϊόντων των Πολιτειών) και διαπίστωσε ότι άτομα που τραυματίστηκαν χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικά ποδήλατα ήταν πιο πιθανό να υποστούν εσωτερικούς τραυματισμούς και να χρειαστούν εισαγωγή στο νοσοκομείο σε σχέση με άτομα που τραυματίστηκαν με κανονικά ποδήλατα.

Τα ηλεκτρικά ποδήλατα είναι νόμιμα σε όλες τις πολιτείες, αν και η Νέα Υόρκη μόλις πρόσφατα ψήφισε νομοσχέδιο για την άρση της απαγόρευσής της στα ηλεκτρικά ποδήλατα με γκάζι. Σύμφωνα με το BikeRadar, τα περισσότερα ηλεκτρικά ποδήλατα ταξινομούνται με υποβοήθηση πεντάλ, που σημαίνει ότι η ισχύς ενεργοποιείται μόνο όταν κάνετε πετάλι, αλλά ορισμένα μοντέλα διαθέτουν επίσης γκάζι, το οποίο συνήθως ενεργοποιείται όταν πατάτε ένα κουμπί.

Στατιστικά δεδομένα από το Ορθοπεδικό Ινστιτούτο Hoag στη Νότια Καλιφόρνια, εμφανίζουν μια «ελαφριά αύξηση» στα ατυχήματα με ηλεκτρικά ποδήλατα και ηλεκτρικά σκούτερ τους τελευταίους μήνες. Ωστόσο, δεν ήταν στην ίδια κλίμακα με του Cowell. «Αυτά τα ατυχήματα ήταν κυρίως κατάγματα της κνήμης, κατάγματα ισχίου και τραυματισμοί στα άνω άκρα και στα γόνατα», ανέφεραν στο Health.

Η ευκολία χρήσης και η ταχύτητα είναι συχνά το κύριο μέλημα όσων αγόρασαν το ηλεκτρικό ποδήλατο ή άλλες ηλεκτρικές συσκευές μεταφοράς Και, προφανώς, όσο πιο γρήγορα πας, τόσο μεγαλύτερη ζημιά μπορεί να προκαλέσει ένα ατύχημα. Μια πτώση στα 5χλμ/ώρα  είναι πολύ διαφορετική από την πτώση στα 20-25χλμ/ώρα.

Και η Ελλάδα; Είναι προφανές ότι έχουν αρχίσει και καταγράφονται τα πρώτα σοβαρά ατυχήματα από χρήση ηλεκτρικού ποδηλάτου. Σαφώς, η εκμάθηση της ασφαλούς χρήσης των ηλεκτρικών ποδηλάτων θα πρέπει να βρίσκεται στην κορυφή της λίστας με τα πράγματα που πρέπει να κάνετε πριν πατήσετε (ή καθίσετε) σε ένα ηλεκτρικό ποδήλατο.

Ο ρόλος μου ωστόσο δεν είναι να κατακρίνω ένα μέσο. Κάθε άλλο. Μακάρι να υπήρχε η δυνατότητα και η κατάλληλη παιδεία χρήσης τους σε κάθε αστικό κέντρο (μεγάλο ή μικρό). Αυτό αφορά όμως τους ειδικούς σε θέματα Μεταφορών και Υποδομών.

Ο ρόλος μου ως Ορθοπεδικού είναι να εφιστώ την προσοχή σε όσα προβλήματα ενδεχομένως ανακύψουν από την χρήση τους. Και ιδιαίτερα αυτά που αφορούν τραυματισμούς σοβαρούς ή λιγότερο σοβαρούς. Η προσοχή άλλωστε έχουμε αναφέρει σε πολλές περιπτώσεις προλαμβάνει από τα χειρότερα.