Πώς ο κρύος καιρός επηρεάζει τους τραυματισμούς στο γόνατο; | Β. Σακελλαρίου

Πώς ο κρύος καιρός επηρεάζει τους τραυματισμούς στο γόνατο;

Ο χειμώνας είναι μια περίοδος που οι Ορθοπαιδικοί έχουν πολλή… δουλειά, καθώς ανάμεσα στη βροχή και το κρύο, τον πάγο και το χιόνι, εγκυμονούν πολλοί κίνδυνοι για τραυματισμούς σε διάφορες αρθρώσεις του σώματος, με κύρια τα γόνατα. Πέρα από τον κίνδυνο για κάποιο ατύχημα, όμως, ο κρύος καιρός από μόνος του μπορεί να αποτελέσει πρόβλημα: 

Πολλοί άνθρωποι με τραυματισμούς στο γόνατο συνειδητοποιούν ότι κατά τη διάρκεια του χειμώνα, ο πόνος σε αυτήν την άρθρωση φαίνεται να αυξομειώνεται ανάλογα με τις αλλαγές του καιρού.

Τι προκαλεί τις εναλλαγές του πόνου;

Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που επηρεάζουν τον πόνο στο γόνατο όταν ο καιρός είναι κρύος, όπως:

  • Βαρομετρική πίεση: Αυτός είναι ο πρωταρχικός παράγοντας που οδηγεί στον χειμερινό πόνο στο γόνατο. Ουσιαστικά, η βαρομετρική πίεση περιγράφει το ίδιο το βάρος του αέρα που μας περιβάλλει. Λίγο πριν καταφτάσει ο κρύος καιρός του χειμώνα, η βαρομετρική πίεση του αέρα πέφτει. Κατά συνέπεια, τα υγρά και τα αέρια στις αρθρώσεις του γονάτου αρχίζουν να διογκώνονται. Αυτό οδηγεί σε μια δυσάρεστη αίσθηση πίεσης στα νεύρα, κάτι που προκαλεί τον πόνο.
  • Κρύο και υγρασία: Ο συνδυασμός χαμηλότερων θερμοκρασιών και υψηλότερης υγρασίας, μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα σημαντικό πόνο στο γόνατο. Ο συνδυασμός αυτών των δύο παραγόντων επηρεάζει τις κυτταρικές δομές των οστών και του χόνδρου. Ως αποτέλεσμα, μπορεί να προκαλέσει μια αίσθηση διαστολής και συστολής, που δημιουργεί δυσάρεστη πίεση.
  • Ευαισθησία των νεύρων: Πολλοί ορθοπαιδικοί ασθενείς με τραυματισμούς στο γόνατο παρουσιάζουν συμπτώματα όπως φλεγμονή, συμφύσεις ή ουλές. Οποιοδήποτε από αυτά τα συμπτώματα, συνήθως έχει ως συνέπεια ευαισθησία στα νεύρα. Τα δε νεύρα στις αρθρώσεις του γόνατος γίνονται όλο και πιο ευαίσθητα όταν κάνει κρύο και ευαισθησία αυτή καθίσταται όλο και πιο έντονη όσο πέφτει η θερμοκρασία.
  • Πήξη των υγρών στις αρθρώσεις: Το υγρό μέσα στα γόνατά μας εξυπηρετεί έναν σημαντικό σκοπό – ουσιαστικά την απορρόφηση κραδασμών και κρούσεων. Όταν οι θερμοκρασίες μειώνονται, το υγρό στα γόνατα μπορεί να αρχίσει να συμπυκνώνεται. Ως αποτέλεσμα, αυτή η αύξηση του πήξης αναστέλλει την ελεύθερη ροή υγρών, η οποία με τη σειρά της καθιστά την άρθρωση του γόνατος πιο άκαμπτη.
  • Αδράνεια: Φυσικά, κατά τους κρύους και σκοτεινούς χειμερινούς μήνες, έχουμε την τάση να παραμένουμε στο σπίτι και σε αδράνεια για μεγαλύτερες χρονικές περιόδους. Το να παραμένουμε αδρανείς αποτελεί μια συνθήκη επιβλαβή για την υγεία των αρθρώσεων. Για τους ηλικιωμένους, υπάρχουν αρκετοί ενδεδειγμένοι τρόποι ώστε να παραμένουν δραστήριοι κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Οι αρθρώσεις στα γόνατά μας μπορεί να υποφέρουν μετά από περιόδους τεμπελιάς κι αδράνειας.

 

Ποιους τραυματισμούς στο γόνατο επηρεάζει το κρύο περισσότερο;

Υπάρχουν συγκεκριμένοι τραυματισμοί στο γόνατο, που επηρεάζονται πιο έντονα από τον κρύο καιρό με συνέπεια να προκαλούν πόνο:

  • Τραύμα στο γόνατο: Εάν στο παρελθόν είχατε τραυματισμό στο γόνατο από έντονη καταπόνηση ή κρούση, τότε οι μύες που περιβάλλουν το γόνατό σας επηρεάστηκαν. Κατά τους ψυχρότερους μήνες, η θερμοκρασία πέφτει και οι πληγέντες μύες καλούνται να δουλέψουν πολύ πιο σκληρά. Όταν ο καιρός είναι καλός, δε χρειάζεται να ασκήσουν την ίδια ενέργεια και προσπάθεια για να ολοκληρώσουν τις ίδιες εργασίες. Κατά συνέπεια, σε το κρύο μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω βλάβη των μυών και των ιστών λόγω μεγαλύτερης καταπόνησης, η οποία με τη σειρά της προκαλεί αυξημένο πόνο.
  • Επιγονατιδική τενοντίτιδα: Γνωστή κι ως «γόνατο του άλτη» η τενοντίτιδα του επιγονατιδικού τένοντα Η επιγονατιδική τενοντίτιδα είναι ένας κοινός τραυματισμός ή φλεγμονή του τένοντα που συνδέει το γόνατο (επιγονατίδα) με την κνήμη. Σε αυτήν την πάθηση ο πόνος συγκεντρώνεται ακριβώς κάτω από το γόνατο. Όταν πηδάτε ή ανεβαίνετε σκάλες, προκαλεί αδυναμία και δυσκαμψία. Ο κρύος καιρός καθιστά τους τένοντες πιο άκαμπτους και προκαλεί μείωση της κυκλοφορίας του αίματος, γεγονός που μπορεί να κάνει τον πόνο από αυτόν τον τραυματισμό πολύ χειρότερο.
  • Γόνατο δρομέα: Κατά το τρέξιμο, ιδιαίτερα όταν αφορά σε μεγάλη διάρκεια κι αποστάσεις, ασκείται πίεση στις αρθρώσεις του γόνατος, γεγονός που οδηγεί στον εν λόγω τον τραυματισμό. Το γόνατο προσκρούει στο οστό του μηρού με αποτέλεσμα να προκαλείται βλάβη του χόνδρου. Στον κρύο καιρό, οι ιστοί και οι μύες που περιβάλλουν το γόνατο γίνονται σκληροί, προκαλώντας πόνο.

 

Ανακούφιση από τον πόνο

Υπάρχουν μερικοί τρόποι για να μειώσετε τον πόνο στο γόνατό σας, όπως:

  • Μείνετε ζεστοί: Αυτός είναι ένας καλός, ευχάριστος και απλός τρόπος για να ανακουφίσετε τον πόνο στο γόνατο όταν ο καιρός είναι κρύος. Μπορείτε να κάνετε ωραία, ζεστά ντους και μπάνια, να κοιμηθείτε με μια ηλεκτρική κουβέρτα και να φροντίσετε να διατηρήσετε την άρθρωση ζέστη. Εάν πρέπει να φύγετε από το σπίτι σας, προσπαθήστε να ζεστάνετε το αυτοκίνητό σας πριν ξεκινήσετε για τον προορισμό σας. Αν είστε πεζοί ντυθείτε καλά κι αν χρειαστεί φορέστε επιπλέον στρώματα ρουχισμού.
  • Αντιμετωπίστε το οίδημα: Κατά τη συντριπτική πλειοψηφία των τραυματισμών στα γόνατα, το οίδημα (πρήξιμο) αποτελεί την κύρια αιτία πόνου. Οι επιγονατίδες και οι επίδεσμοι του γόνατος αποτελούν εξαιρετικά εργαλεία για τη μείωση του οιδήματος και τη βελτίωση της σταθερότητας της άρθρωσης.

Αν παρόλα αυτά εξακολουθείτε να αντιμετωπίζετε κάποιο είδος πόνου στο γόνατο, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τον Ορθοπαιδικό σας. Αυτός θα μπορέσει να αξιολογήσει σωστά τον τραυματισμό σας και να καταλήξει σε μια στρατηγική θεραπείας που θα σας βοηθήσει να θεραπεύσετε το πρόβλημα και να εξαλείψετε τον πόνο που σας προκαλεί.