Γυμναστική και κορωνοϊός: Πώς μπορείτε να αποφύγετε τους τραυματισμούς; | Β. Σακελλαρίου

Γυμναστική και κορωνοϊός: Πώς μπορείτε να αποφύγετε τους τραυματισμούς;

Γυμναστική και κορωνοϊός: Πώς μπορείτε να αποφύγετε τους τραυματισμούς;

Αν και εκτός επιλογών ως δραστηριότητα πριν ξεσπάσει η πανδημία του COVID-19, το τρέξιμο έχει γίνει μια απόδραση για πολλούς από εμάς κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου απομόνωσης, ειδικά σε μια χώρα με καλό καιρό, όπως η Ελλάδα!

Πρόκειται για μια εξαιρετική επιλογή που ωφελεί τα μέγιστα τόσο την υγεία όσο και την ψυχολογία μας.

Ωστόσο, θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί: αν και το τρέξιμο είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να παραμείνουμε δραστήριοι, εγκυμονεί πάντα ο κίνδυνος ενός τραυματισμού, ειδικά για όσους πρωτοξεκινούν!

Πάνω από το 80% των σχετικών τραυματισμών προκαλείται από υπερβολική καταπόνηση, αλλά μπορεί να προκύψει και κάτι αναπάντεχο, όπως διάστρεμμα στον αστράγαλο ή κάποια μυϊκή θλάση.

Ιδού μερικοί από τους πιο συνηθισμένους τραυματισμούς που μπορεί να συμβούν σε όσους τρέχουν:

1.Σύνδρομο επιγονατιδομηριαίου πόνου ή «γόνατο του δρομέα»

Το σύνδρομο του επιγονατιδομηριαίου πόνου, κοινά γνωστό ως «το γόνατο του δρομέα», είναι ένας γενικός όρος που αναφέρεται στον πόνο στο μπροστινό μέρος του γόνατος ή γύρω από αυτό. Είναι ένας κοινός τραυματισμός που προκύπτει από την υπερβολική καταπόνηση της άρθρωσης.

Η αδυναμία στους γοφούς σας ή στους μύες γύρω από το γόνατο αυξάνει την πιθανότητα για έναν τέτοιο τραυματισμό.

Το γόνατο του δρομέα μπορεί να προκαλέσει πόνο που:

  • κυμαίνεται από ήπιος έως πολύ επώδυνος
  • μπορεί να γίνει αισθητός στο ένα ή και στα δύο γόνατα
  • χειροτερεύει όταν καθόμαστε ή ασκούμαστε για πολύ ώρα, όταν κάνουμε άλματα ή ανεβαίνουμε σκάλες

Ένας Ορθοπαιδικός μπορεί να διαγνώσει το γόνατο του δρομέα με φυσική εξέταση, αλλά επίσης μπορεί να συστήσει μια ακτινογραφία για να αποκλείσει άλλες καταστάσεις.

2.Αχίλλειος τενοντίτιδα

Η Αχίλλειος τενοντίτιδα αναφέρεται σε φλεγμονή του τένοντα που συνδέει τους μύες της γάμπας με την πίσω πλευρά της φτέρνας. Μπορεί να συμβεί ως συνέπεια αύξησης των χιλιομέτρων που διανύεται ή σας της έντασης της διαδρομής σας.

Εάν αφεθεί χωρίς θεραπεία, η Αχίλλειος τενοντίτιδα αυξάνει τον κίνδυνο ρήξης του Αχιλλείου τένοντα, ένας τραυματισμός που συνήθως απαιτεί χειρουργική επέμβαση για την αποκατάστασή του.

Τα κοινά συμπτώματα της Αχιλλείου τενοντίτιδας περιλαμβάνουν:

  • πόνο στο κάτω μέρος του ποδιού πάνω από τη φτέρνα
  • πρήξιμο κατά μήκος του Αχιλλείου τένοντα
  • περιορισμένο εύρος κίνησης
  • αίσθηση θερμότητας πάνω από τον τένοντα

3.Σύνδρομο λαγονοκνημιαίας ταινίας

Η λαγονοκνημιαία ταινία είναι μια περιτονία, δηλαδή μια παχιά ταινία από συνδετικό ιστό, η οποία ξεκινά από την εξωτερική πλευρά του ισχίου και καταλήγει στην εξωτερική πλευρά της κνήμης. Αυτή η ταινία ιστού βοηθά στη σταθεροποίηση του γόνατος όταν περπατούμε ή τρέχουμε.

Το σύνδρομο λαγονοκνημιαίας ταινίας προκαλείται από επαναλαμβανόμενη τριβή του περιφερικού τμήματος της ταινίας στα οστά των ποδιών προκαλώντας ερεθισμό της περιοχής  και  φλεγμονή.

Ασθενείς γλουτιαίοι μύες, κοιλιακοί ή γοφοί αυξάνουν την πιθανότητα εκδήλωσης αυτής της κατάστασης.

Το σύνδρομο λαγονοκνημιαίας ταινίας προκαλεί έντονο πόνο στην εξωτερική πλευρά του ποδιού, συνήθως ακριβώς πάνω από το γόνατο. Ο πόνος επιδεινώνεται συχνά όταν λυγίζει το γόνατο.

4.Σύνδρομο επώδυνης κνήμης (Shin Splints)

Το σύνδρομο επώδυνης κνήμης αποτελεί αφορά αναφέρεται σε πόνο που εμφανίζεται στην συνήθως στην έσω οπίσθια επιφάνεια του οστού της κνήμης με ή χωρίς την παρουσία οιδήματος.

Συνήθως προκαλείται σε άτομα που αυξάνουν την ένταση στο τρέξιμο, ειδικά σε σκληρές επιφάνειες.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, η εν λόγω κατάσταση δεν είναι σοβαρή και απομακρύνεται με ξεκούραση. Ωστόσο, εάν αφεθεί χωρίς θεραπεία, μπορεί να εξελιχθεί σε κάταγμα καταπόνησης.

Τα συμπτώματα του εν λόγω συνδρόμου μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • έναν βύθιο πόνο κατά μήκος του πρόσθιου ή του οπίσθιου τμήματος της κνήμης
  • πόνος που επιδεινώνεται κατά την άσκηση
  • ευαισθησία στην αφή
  • ήπιο οίδημα (πρήξιμο)

5.Θλάση οπίσθιων μηριαίων

Οι οπίσθιοι μηριαίοι μύες  3 μύες στο οπίσθιο μέρος του μηρού και είναι  υπεύθυνοι για την κάμψη του γόνατος και την έκταση του ισχίου.

Μερικές από τις πιο συνηθισμένες αιτίες για τις θλάσεις των οπίσθιων μηριαίων είναι οι εξής:

  • ανεπαρκής προθέρμανση κι αποθεραπεία
  • μειωμένη ευλυγισία
  • αδύναμοι μύες
  • μυϊκή ανισορροπία (δεξιάς-αριστερής πλευράς, οπίσθιοι μηριαίοι – τετρακέφαλος κ.λπ.)
  • απότομη υιοθέτηση έντασης στο τρέξιμο
  • έλλειψη ξεκούρασης

6.Πελματιαία απονευρωσίτιδα

Η πελματιαία απονευρωσίτιδα αποτελεί έναν από τους πιο κοινούς τραυματισμούς στα πόδια. Περιλαμβάνει τον ερεθισμό ή εκφυλισμό του παχέος στρώματος συνεκτικού ιστού, που ονομάζεται πελματιαία περιτονία, στο πέλμα.

Αυτό το στρώμα ιστού λειτουργεί ως ελατήριο όταν κατά το περπάτημα ή το τρέξιμο. Απότομη αύξηση της έντασης του τρεξίματος μπορεί να υποβάλει την εν λόγω περιτονία σε υπερβολική καταπόνηση. Η αδύναμοι μύες της γάμπας επίσης συμβάλλουν σε αυξημένο κίνδυνο πελματιαίας περιτονίτιδας.

Τα συμπτώματα της εν λόγω πάθησης συνήθως περιλαμβάνουν:

  • πόνο κάτω από τη φτέρνα ή στο πέλμα, αναπτύσσεται σταδιακά
  • αίσθηση καύσου στο πέλμα

7.Κατάγματα κοπώσεως

Το κάταγμα κοπώσεως συνιστά μια ρωγμή που σχηματίζεται σε κάποιο οστό λόγω υπερβολικής καταπόνησης ή πρόσκρουσης. Για τους δρομείς, τα κατάγματα κοπώσεως συμβαίνουν συνήθως στο πάνω μέρος του ποδιού, ή στη φτέρνα.

Τα συμπτώματα ενός κατάγματος κοπώσεως περιλαμβάνουν συνήθως:

  • πόνο που επιδεινώνεται με την πάροδο του χρόνου, ο οποίος σταδιακά μπορεί να γίνεται αισθητός ακόμα και κατά την ξεκούραση
  • οίδημα (πρήξιμο), μώλωπες ή ευαισθησία στην περιοχή του κατάγματος

Γενικά απαιτούνται 6 έως 8 εβδομάδες για να επουλωθεί ένα κάταγμα κοπώσεως.

8.Διάστρεμμα αστραγάλου

Τα διαστρέμματα αστραγάλου προκαλούνται από υπερβολικό τέντωμα των συνδέσμων μεταξύ του ποδιού και του αστραγάλου. Τα διάστρεμμα συμβαίνουν συχνά όταν προσγειώνεστε στο εξωτερικό μέρος του ποδιού σας και περιστρέφετε τον αστράγαλο.

Τα κοινά συμπτώματα που σχετίζονται με διάστρεμμα αστραγάλου περιλαμβάνουν:

  • πόνος
  • οίδημα (πρήξιμο)
  • μώλωπες
  • περιορισμένο εύρος κίνησης

Συνήθως, τα διαστρέμματα αστραγάλων βελτιώνονται με ξεκούραση, αυτο-φροντίδα ή φυσιοθεραπεία. Μπορεί να χρειαστούν εβδομάδες ή μήνες για να επουλωθούν.

Απευθυνθείτε σε ειδικό!

Οι περισσότεροι τραυματισμοί κατά το τρέξιμο μπορούν να αποφευχθούν αν επιλέξετε σωστά υποδήματα, αποφύγετε την υπερβολική καταπόνηση και εφαρμόζεται ένα καλό πρόγραμμα προθέρμανσης κι αποθεραπείας.

Εάν αντιμετωπίσετε κάποιο πρόβλημα ή υποψία τραυματισμού, λίγη διακοπή ή μείωση της έντασης μπορεί να αποδώσει μακροπρόθεσμα.

Κι αν κάποιο πρόβλημα επιμένει ή φαίνεται σοβαρό, μην περιμένετε πολύ καιρό για να το αξιολογήσετε με τη βοήθεια ενός έμπειρου ορθοπεδικού χειρουργού, προκειμένου να μια σωστή διάγνωση και να αποκλείσετε άλλες καταστάσεις, καθώς και να αποφύγετε ένα χειρότερο πρόβλημα αργότερα.